Trackrecord
Nyenrode Business Universiteit
Na mijn studie Bedrijfskunde aan de HTS te Zwolle behaalde ik mijn Master of Science graad/diploma aan Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. Op Nyenrode is Entrepeneursship tijdens de laatste fase een belangrijk element. Onder begeleiding van Prof. dr. Willem Burggraaf schreef ik, samen met een vijftal collega studenten een businessplan voor Medispace. Deze nieuwe onderneming wil mobiele operatiekamers binnen ziekenhuizen en privé-klinieken introduceren. Dit businessplan leverde de Entrepeneurships Award 2002 op. Deze Award werd door studenten en docenten van de Nyenrode Business Universiteit toegekend aan het beste businessplan van 2002.
Naast de opleidngen is er de ervaring vanuit de praktijk. Mensen, efficiëncy en effectiviteit vormen in mijn carrière en persoonlijke ontwikkeling een rode draad. Ik ben werkzaam geweest als Manager Operations bij een aantal grotere productiebedrijven. Bij deze bedrijven deed ik ruime ervaring op in de food en farmacie voor grote en kleine (verbeterings-)projecten en de voortgang van de Operatie.
Abbott Laboratories, Zwolle
Verantwoordelijk voor de operatie van de afdeling Processing&Drying (kwaliteit, continuiteit, efficiency etc.), bestaande uit 6 direct en 27 indirect reports. Daarnaast verantwoordelijk voor projecten waaronder de nieuwbouw van een Processing afdeling.
Functie: Supervisor Packaging
Product: pediatrics en medical nutrionals gebaseerd op melk
Verantwoordelijk voor de operatie van de afdeling Packaging (kwaliteit, continuiteit, efficiency etc.), bestaande uit 5 direct en 30 indirect reports.
Solvay Pharmaceuticals, Olst
Operationeel en beleidsmatig verantwoordelijk voor de operatie van de afdeling 3 productieafdelngen (kwaliteit, continuiteit, efficiency, budget (totaal 12 mEuro), personeel etc.), bestaande uit 5 direct en 150 indirect reports. Daarnaast verantwoordelijk voor het onderhouden en verbeteren van de IT-structuur op zowel soft- als hardware gebeid.
Samas
Samas creëert werkomgevingen die zich moeiteloos laten aanpassen aan de veranderende maatschappij. Er is een passende oplossing voor ieder inrichtingsvraagstuk. Samas ontwerpt, produceert en realiseert een stimulerende kantooromgeving die het werkplezier van mensen verhoogt, waaronder de bureaustoel Samas Drabert. De organisatie is bovendien 1 van de grootste kantoormeubelfabrikanten in Europa.
In juli 2006 is binnen de Samas onderneming SAP geimplementeerd. In dit proces is het oude ERP pakket per direct op non-actief gezet.
Deze implementatie verliep minder vlekkeloos dan verwacht. Hierdoor duikelde de betrouwbaarheid van het proces naar een dieptepunt met als gevolg een leverbetrouwbaarheid van rond de 35%.
Met een team waarin alle onderdelen van de de Supply Chain in vertegenwoordigd waren met een direct report naar de CEO is met man en macht gewerkt om het proces weer in control te krijgen. Dit heeft geresulteerd tot een leverbetrouwbaarheid van 96%.
Polstra Training & Coaching, Wezep
In januari 2008 gestart als freelance trainer bij Polstra Training&Coaching (=PTC). PTC Mens & Organisatieontwikkeling (PTC) is sinds de oprichting in 1998 uitgegroeid tot een landelijk bekend opleidingsinstituut op het gebied van mens- en organisatieontwikkeling. Onze missie is dat opleiden effectief moet zijn. Daarin willen we onderscheidend zijn!
PTC is specialist in het combineren van maatwerk ontwikkeltrajecten met erkende diploma (BBL)trajecten voor de profit en non-profitsector. De unieke ontwikkelmethode is gebaseerd op competentieleren en werkplekleren en sluit 100% aan op de eigen functie en werkplek.
Door het proces te automatiseren in een eigen applicatie Werkstap®, wordt het ontwikkelproces bij de deelnemers stuur- en meetbaar en daardoor effectief.
PTC streeft met opleiden en coachen naar concrete ontwikkeling van zowel werknemers op de werkvloer, als leidinggevenden op lager- en middenkaderniveau.
C1000
In de zomer van 2008 gestart met de optimalisatie van het ERP-systeem. Met als primair doel doel om middels een goede parameterinstelling kwalitatief goede besteladviezen te verkrijgen voor het gehele assortiment (± 4.400 artikelen) van DC Woerden en een aanvang met de overige 5 DC’s. De tweede doelstelling lag in het trainen en coachen van medewerkers.
Ability bv, Uithuizen
Februari 2010 gestart als consultant-trainer binnen Ability bv in Uithuizen. Doel is om, naast de rol van Interim Manager Magazijn, het niveau van de medewerkers te verhogen en ze bekend te maken met de logistieke keten en rust te brengen in de keten. Dit door middel van een grondige analyse van informatie- en goederenstroom en de bedrijfsprocessen binnen Ability waaruit aanbevelingen en acties voortvloeien ter verbetering van de werkprocessen.
Het op een hoger peil brengen van de logistieke kennis helpt de organisatie door een eenvoudige wijze van papier- en goederenstroom te verwezenlijken. Waardoor gemaakte afspraken met klanten beter en sneller gerealiseerd kunnen worden.
Alescon, Assen en Hoogeveen
In februari, maart en april 2011 productiemensen getraind op het logistieke vlak. Dit gecombineerd met het invoeren van een magazijn-locatiesysteem die er voor moet zorg dragen dat goederen op de juiste wijze ontvangen en opgeslagen worden. Zodanig dat de artikelen eenvoudig te traceren zijn en wachttijden verkorten.
Pantar, Amsterdam
In mei tot en met september 2011 middenkader getraind op het logistieke vlak en resultaatgericht leidinggeven. Zodanig dat de afdelingen beter aansturing en begeleding van de ledinggevenden ondergaan. Hierddor onstaat er meer rust, reinheid en regelmaat binnen de afdelingen waardoor doelstellingen eenvoudiger en beter behaald kunnen worden.
TenCate, Nijverdal
Koninklijke TenCate nv is een technologische gedreven, internationaal opererende onderneming met bijna 4500 medewerkers, waarvan circa 800 in Nederland.
Door voortdurende inspanning op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van nieuwe variëteiten en technische toepassingen, heeft TenCate in een aantal nichemarkten, waaronder kunstgras, aerospace en anti-ballistiek, een leidende positie verworven. TenCate is genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs.
In december 2011 ben ik gestart met de functie van Manager Logistics bij TenCate Protective Fabrics. TenCate Protective Fabrics ontwikkeld en produceert protective en safety materialen voor de industrie, services, brandweer en defensie. TenCate Protective Fabrics heeft vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-America and Azie.
TenCate Protect bv omvat een aantal bedrijven: Weaving, Spinning, Veredeling Protective Fabrics en Veredeling Outdoor Fabrics. Hier worden hoogwaardige weefsels en andere textiele materialen ontwikkeld, geproduceerd en veredeld voor professionele afnemers in uiteenlopende markten.
Onder de afdeling Logistiek resulteren strategische business planning, commerciële logistiek, uitbestedingen, magazijnen en transportbureau
ELEQ Steenwijk B.V.
ELEQ ontwikkelt en produceert slimme elektrotechnische toepassingen voor het beschermen, meten en verbinden van elektrische energie en werkt wereldwijd voor gerenommeerde energiebedrijven, systeembouwers en installateurs. Tegelijkertijd kijken we, samen met onze opdrachtgevers, naar de wereld van morgen en de innovaties die daarvoor nodig zijn.
ELEQ is een voortdurend meedenkende producent en partner voor opdrachtgevers en relaties die professioneel werk maken van energie en openbare verlichting en willen vertrouwen op constante precisie en een hoge graad van dienstbetoon.
ELEQ levert al haar producten en toepassingen conform de hoogstaande Nederlandse en Duitse kwaliteit en bedient vanuit vestigingen in Nederland (Steenwijk) en Duitsland (Kerpen) steeds meer markten in Europa en daarbuiten.
Mijn taak is om mede met Productieleiders sturing te geven aan de plant in Steenwijk en onderzoek naar logistieke systemen en processen binnen ELEQ.
Saxion Hogeschool Enschede
At the School of Marketing & International Management, we offer education in the fields of marketing and international business. Our educational programmes balance areas of specialisation with general business knowledge and link theory to professional life through the use of real-life case studies and assignments. We also aim to contribute to our students’ personal growth, helping them to develop the skills required for a range of challenging business situations. With training on practical communication and computer skills as well as team-building sessions and internships, our students develop their skills in areas such as problem solving, the ability to adapt to changes and the ability to work as part of a team.
Projects are designed to help our students apply their theoretical knowledge to practical situations. An internship, preferably abroad, is a compulsory component of all of our regular degree programmes, and the dissertation in the final year should examine, analyse and provide solutions to a real-life strategic business problem. With students of more than 20 different nationalities, our School provides a truly inter-cultural learning environment.
- The following programmes are taught in English:
- International Business & Management Studies (IBMS, BBA)
- Final Year of Marketing (Bachelor of Commerce)
iQwoning Weert
iQwoning® maakt dé flexibele maatwerkoplossing voor de huidige woningmarkt: breed inzetbaar en geschikt voor vele toepassingen, zoals studenten- of arbeidsmigrantenwoningen, maar ook ter aanvulling op de huurwoningenvoorraad. Alle ervaring, kennis en kunde zit hierbij onder een dak. Projecten worden turn-key opgeleverd.
Het fabricageproces van de prefab onderdelen vind plaats in Weert. De locatie zit door omstandigheden zonder plantmanager. Dit is opgelost door voorlopige een interimmanager aan te stellen waardoor tijd gekocht wordt om een passende definitieve oplossing in te voeren.
TenCate, Nijverdal
Koninklijke TenCate nv is een technologische gedreven, internationaal opererende onderneming met bijna 4500 medewerkers, waarvan circa 800 in Nederland.
In april ben ik gestart met de functie van Manager Opmaak keurkamer en magazijn bij TenCate Protective Fabrics. TenCate Protective Fabrics ontwikkeld en produceert protective en safety materialen voor de industrie, services, brandweer en defensie. TenCate Protective Fabrics heeft vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-America and Azie.
TenCate Protect bv omvat een aantal bedrijven: Weaving, Spinning, Veredeling Protective Fabrics en Veredeling Outdoor Fabrics. Hier worden hoogwaardige weefsels en andere textiele materialen ontwikkeld, geproduceerd en veredeld voor professionele afnemers in uiteenlopende markten.
Gedurende deze periode zal er gekeken worden naar optimalisatie slagen in het logistieke proces
iQwoning Weert
iQwoning® maakt dé flexibele maatwerkoplossing voor de huidige woningmarkt: breed inzetbaar en geschikt voor vele toepassingen, zoals studenten- of arbeidsmigrantenwoningen, maar ook ter aanvulling op de huurwoningenvoorraad. Alle ervaring, kennis en kunde zit hierbij onder een dak. Projecten worden turn-key opgeleverd.
Het fabricageproces van de prefab onderdelen vind plaats in Weert. De locatie zit door omstandigheden zonder plantmanager. Door tegenvallende resultaten is door de aandeelhouder besloten om de activiteiten te beeindigen en de locatie in Weert af te bouwen. Hierbij ben ik, als Managing Director, eindverantwoordelijk om het geheel goed af te sluiten.
Brocacef Ziekenhuis Farmacie
Brocacef Ziekenhuisfarmacie is specialist in integrale farmaceutische dienstverlening aan instellingen in de gezondheidszorg. Kerntaken zijn receptverwerking, medicatiecontrole en het afleveren van geneesmiddelen en het bereiden en doorleveren van apotheekbereidingen.
Brocacef Ziekenhuisfarmacie is onderdeel van Brocacef Groep, een onderneming actief op het gebied van de gezondheidszorg. Naast de distributie van geneesmiddelen en medische producten, ontwikkelt en implementeert Brocacef Groep apotheek- en zorgconcepten. Bij Brocacef Groep werken ca. 5.600 medewerkers. Samen maken wij slimme, persoonlijke en toegankelijke zorg. Wij hebben de ambitie om de best gewaardeerde zorgpartner in Nederland te worden. Dit vraagt om mensen die het voortouw nemen, mensen die durven te ondernemen, mensen die vooruitstrevend zijn. Brocacef Groep is onderdeel van Phoenix group en van Celesio AG.
De rol van Manager farmaceutische bereidingen is het verbinden van medewerkers op een proactieve, ondernemende en klantgerichte wijze en met oog voor het belang binnen Brocacef Groep, geeft de manager farmaceutische bereidingen mede invulling aan het strategisch beleid en resultaat van Brocacef Ziekenhuisfarmacie BV.
Taken:
• actief bijdragen aan het jaarlijkse strategievormingsproces m.b.t. farmaceutische bereidingen en benoemt speerpunten, afdelings-doelstellingen afgeleid van de strategie van de onderneming
• zorgen voor de opvolging en monitoring
• bewaken van het budget voor farmaceutische bereidingen en daarmee de omzetontwikkeling en het rendement van Brocacef Ziekenhuisfarmacie, interpreteert de resultaten en stuurt bij waar nodig
• aannemen van een voorbeeldrol in, passend in de gewenste bedrijfscultuur en het gewenste imago gericht op het zijn van marktleider en stimuleert medewerkers in hun professionele ontwikkeling
• leiding geven aan de afdeling bereidingen en laboratorium (ca. 30 fte). Het team is samengesteld uit apothekers, teamleider bereidingen, apothekersassistenten, farmaceutische vakmensen en lab analisten.
• verantwoordelijk voor de farmaceutische kwaliteit van de afdelingen bereidingen en laboratorium
• zorgen voor maandelijkse en tussentijds gewenste rapportage m.b.t. productiviteit, kosten e.d.
Nestle Nederland bv, Nunspeet
Analyseren van het productieproces en vervolgens voorbereiden en implementeren van een nieuw besturingssysteem voor droogtorens en ultrafiltratielijn
Friesland Foods, Ede
(huidige FrieslandCampina)
Naast het implmenteren van een nieuwe organisatie verantwoordelijk voor de operatie van de afdeling Processing (kwaliteit, continuiteit, efficiency etc.), bestaande uit 5 direct en 25 indirect reports. Daarnaast verantwoordelijk voor projecten waaronder de implementatie van een nieuw besturingssysteem.
HTIO, Zwolle
In 2006 een start gemaakt met eigen onderneming in Interim en Advieswerk genaamd Human Talent Intergration in Operations (=HTIO). HTIO levert alle diensten, van interim management tot managementcoaching om uw management te versterken. De focus? General-, Operationeel- en Logistiekmanagement.
Via HTIO kunt u beschikken over tijdelijke management expertise op de momenten dat u die nodig heeft. Of het nu gaat om tijdelijke uitbreiding, overbrugging of projectmanagement. De focus is daarbij, net als bij alle andere activiteiten, het strategisch, operationeel en tactisch management.
KION Group
In november 2007 ben ik samen met Alfons Willemsen van Involvation bv, gestart als senior-consultant binnen de Kion-group in Wenen. Kion Group is de nieuwe naam van de material handling divisie van Linde AG. Over vijf jaar wil Kion de meest winstgevende heftruckleverancier ter wereld zijn. Ook hier is, na implementatie van een ERP-pakket het niet zo gelopen als gewenst.
In Wenen staat een magazijn van waaruit de Oostenrijkse markt bediend wordt met betrekking tot onderdelen voor correctieve- en preventieve onderhoudsbeurten. Voorheen was een leverbetrouwbaarheid van 90% niet ongewoon. Na implementatie is dat onderuitgezakt naar 30-40%.
We zijn destijds gestart met een het maken van een analyse van de organisatie en het voorraadbeheer. Van daaruit hebben we een mutatie gemaakt in de voorraad. Daarnaast is samen met de medewerkers geanalyseerd hoe het huidige proces liep en waar er kinken in de kabel zijn die opgelost moeten worden. Om vervolgens de organisatie duidelijk en herkenbaar te maken met betrekking tot taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden als wel een duidelijke communicatiestructuur neer te zetten.
Advanced Medical Optics
In oktober 2008 gestart met de functie van Manager Operations Test&Launch binnen de AMO vestiging in Groningen. Een bedrijf met een vestiging in Groningen waar lenzen geproduceerd worden voor mensen met catarac (staar) en soortige oogaandoeningen zoals een te hoge oogdruk.
Binnen de organisatie moest op een korte termijn de productie vertweevoudigd worden en dit terwijl de organisatie van origine een Test-Launch centrum is en niet ingericht is op grote productiehoeveelheden.
Door allereerst een oor te luister te leggen bij de operators, hebben we de stappen in het proces aangepakt die het meest en het snelst rendement op leveren. Van waaruit de doelstellingen behaald worden en parallel is er rust gecreeerd in het primaire proces waardoor de medewerkers beter tot hun recht komen.
DSW Stadspark Groningen (Iederz)
Februari 2009 gestart als consultant-trainer binnen DSW Stadspark, het huidge Ierderz, in Groningen. Doel is om het niveau van de medewerkers te verhogen en ze bekend te maken met het ABC-concept.
Het ABC-concept helpt de organisatie door een eenvoudige wijze van papier- en goederenstroom te verwezenlijken. Waardoor gemaakte afspraken met klanten beter en sneller gerealiseerd kunnen worden.
Betonson bv, Son
September 2010 gestart als Interim Plantmanager van de vestiging van Betonson in Kampen. Mede met Productieleiding van de vestiging in Kamen sturing geven aan de plant in Kampen en onderzoek naar logistieke systemen binnen Beton Son. Doel waar hard aangewerkt is, is 100% kwaliteit.
In januari gestart met ondersteuning van de productie van elementen in de vestiging te Son. Ook hier als doel om, samen met de mensen, 100% kwaliteit na te streven.
Opmaat, Hoorn
In september 2011 tot en met maart 2011 middenkader getraind op het logistieke vlak en resultaatgericht leidinggeven. Zodanig dat de afdelingen beter aansturing en begeleding van de ledinggevenden ondergaan. Hierddor onstaat er meer rust, reinheid en regelmaat binnen de afdelingen waardoor doelstellingen eenvoudiger en beter behaald kunnen worden.
Wetterskip Fryslân, Leeuwarden
In december 2011 gestart met het coördineren van de benchmark van De Unie van Waterschappen. Jaarlijks organiseert de Unie van Waterschappen een benchmark waterschapspeil. De uitvraag daarvoor vindt plaats in november. Voor deze uitvraag moeten verschillende medewerkers uit verschillende organisatieonderdelen gegevens aanleveren. Normaal gesproken wordt dit door een interne coördinator gecoördineerd. Door personele krapte was Wetterskip Fryslân niet in staat om op dit moment die coördinatie zelf ter hand te nemen.
Craft Lean Management
CRAFT Lean Management bestaat uit een internationale groep van zeer ervaren Lean professionals. Wij leiden organisaties naar Lean zelfstandigheid, middels specifiek ontwikkelde Lean transformatieprogramma’s. We leveren advies, opleidingsprogramma’s en Lean interim managers. Daarnaast verzorgt CRAFT Lean Management exclusief voor Prof. Dr. Jeffrey K. Liker de Liker Lean Academy in Europa.
De gedrevenheid van de Lean Professionals van CRAFT komt voort uit de kracht, helderheid en doeltreffendheid van de Lean strategie. Ondernemingen gebaseerd op Lean principes blijven hun concurrentie voortdurend voor op het gebied van kwaliteit, kosten en levertijden. Door een cultuur van continu verbeteren leren Lean organisaties veel sneller.
CRAFT Lean Management werkt in de profit en non-profit sector, maakindustrie en dienstverlening, projectmatige en seriematige processen. Wij leveren onze diensten aan o.a.: KLM, Cofely, IHC, Nestlé, Philips, Gemeente Rotterdam, Van Gansewinkel Groep, Ballast Nedam, Erasmus Medisch Centrum, Scania, Honeywell, Hertz, Heerema, Hero, Cookson Alpha Fry, Bugaboo, Nedal, Lamme Textielbeheer, NAM en CARe Schadeservice
DFE Pharma, Goch
DFE wants to improve the end to end process for IGL, which impacted product availability and customer deliveries positive. To improve this critical process we will analyzing the IGL process at PHP.
The main goal of the assignment is analyze the current processes and information flows around IGL and across the different functions within DFE and identify improvements. The assessment will not look at the actual manufacturing process in PHP, but focusses more at the end to end Supply Chain from Forecasting, Planning till delivery.
Van Iperen B.V. Westmaas
Naast de invulling van de functie Hoofd Logistiek wordt specifieke aandacht gevraagd voor de volgende onderwerpen:
In overleg en samenwerking met andere afdelingen het voorkomen van klachten, en, in geval van ontvangst van klachten, het snel en adequaat af- handelen ervan. Klanttevredenheid is KPI #1
Het participeren in het onderzoek naar de optimalisatiemogelijkheden van de logistieke processen binnen de bedrijven van de Thesis-groep.
Het, samen met andere afdelingen, optimaliseren van de interne processen binnen Van !peren B.V., van orderontvangst tot en met facturatie van producten. De resultaten hiervan moet zichtbaar worden in een significante afname van back-orders.Het gevraagd en ongevraagd adviseren van de directie ten aanzien van ver- betermogelijkheden, met het oog op het realiseren van een betere klantte- vredenheid .
Vebe Genemuiden
Vebe is een tapijtproducent van verscheidene soorten tapijten waaronder gras, cartex. De vraag en de verscheidenheid van de te produceren tapijten neemt de laatste jaren een enorme sprong. Hieruit is de vraag gekomen om samen met de leidinggevende en de medewerkers van de bottleneck, de backing, te analyseren hoe de capaciteit verhoogd kan worden. Middels een VSM en een visgraat analyse is gekeken waar de grootste stappen te maken zijn. Deze stappen zijn in nauwe samenwerking met de medewerkers en leveranciers uitgevoerd waardoor een stijging van het rendement in gang is gezet.
FrieslandCampina Kievit, Meppel
FrieslandCampina Kievit presenteert een uitgebreide portefeuille ingrediënten die momenten van toegeeflijkheid voor de voedsel- en drankfabrikanten van de wereld en hun consumenten creëren. Het is onze expertise in technologie, wereldwijde markt trends en een breed scala aan toepassingen die ons onderscheiden.
In juli ben ik gestart met de functie van Manager Maintenance FrieslandCampina Kievit.
Als lid van het OMT ben ik binnen de vestiging FrieslandCampina Kievit te Meppel verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de afdeling Maintenance.
Werkzaamheden behelzen:
· sturing op de KPI’s van de afdeling Maintenance;
· dagelijkse aansturen en coachen van de medewerkers van de afdeling maintenance;
· organiseren, coördineren en voorzitten van de overleggen binnen de afdeling Maintenance (dagelijks Level1, werkoverleg, etc.);
· deelnemen aan afdelingsoverschrijdende bijeenkomsten (dagelijks Level2, OMT en andere voorkomende meetingen.
Nedac Sorbo Duiven
Nedac Sorbo is de specialist in non-food!
Het succes van Nedac Sorbo in non-food is gebaseerd op de kennis van wat de consument dagelijks nodig heeft, aangevuld met onze 3 pijlers:
-Innovatieve producten en categorieën.
-Feilloze winkelvloerexecutie.
-Hyper efficiënte slow mover logistiek.
Met meer dan 10.000 producten in 16 categorieën, 150 winkelvloerspecialisten en het modernste slow mover warehouse van Europa, bedienen wij dagelijks onze klanten. Van supermarkt tot tuincentrum. Van warenhuis tot modezaak. En van bouwmarkt tot dierspeciaalzaak.
Interim Supply Chain Director, motiveren van mensen, team smeden. Achtergrond Nedac Sorbo heeft aantal acquisities/fusies opgezet laatste jaar en gaat daar nog mee door. Organisatie moet daar klaar voor zijn. Lopende processen tegen het licht houden, verbeterslagen doorvoeren; lean and mean maken van de organisatie.